گام اول: کودک می بایست متوجه ای موضوع شود که با جویدن ناخن، دستهایی زشت خواهد داشت برای این منظور اول با کمک خودش از مجله ها و روزنامه دست هایی که دارای ناخن های زیبا و ظاهری قشنگ هستند را قیچی کرده و در یک دفتر بچسبانید. در ابتدا نگویید که دستهای او زشت شده بلکه از زیبایی دستهایی که جدا کرده اید صحبت کنید. درگام بعد از تمایل کودک برای داشتن دستهایی زیبا اطلاع پیدا کنید.
خوب است در این زمان به دستهای خودمان نیز برسیم.
از اقوام و فامیلی که مورد علاقه کودک هستند لیستی تهیه کنیم و به کودک بگوییم مثل یک کار آگاه که دنبال زیبایی هست بهترین و زیباترین دست را در آنها جستجو کند، و به شما اطلاع دهد سپس با همکاری خود او برای آن فرد یک هدیه کوچک تهیه کنید.
در بعضی از زمان ها و یا جایگاه ها ناخن جوی فرزندمان تشدید می شود، به عنوان یک والد که قصد در رفع معضل ناخن جوی داریم موظف به کشف و شناسایی این مکان ها و زمان ها هستیم.
وقتی کودک متوجه شود که ما چقدر بری او ارزش واحترام قایلیم و اینقدر به او توجه داریم و در پی کشف علت استرس او هستیم، سبب کاهش این عادت در او می شود توجه داشته باشید، کاهش نه حذف رفتار.

حال با توجه به این شناخت و آگاهی می توان تغییرات دیگری را صورت داد.

دست های بیکار: معمولا کودکانی که عادت به ناخن جوی دارند زمانی که دستهای بیکار دارند بیشتر صورت می گیرد، حال ببینید که شناسایی زمان ها و مکانهایی که کودک ناخن خود را می جود چقدرمهم است، مثلا کودک هر گاه کارتون می بیند ناخن می جود، میتوانیم مقدار چوب شور کنار او بگذاریم که عادت قبلی را به سوی خاموشی هدایت کند. یا اینکه از توپ های رنگی کوچکی که نرم هستند استفاده کنیم و به او بگوییم در دستش نگه دارد به کودک خود بگویید هر گاه حس کردی که می خواهی ناخن خود را بجوی می توانی یک چوب شور را کم کم گاز بزنی و یا توپ کوچکت را داخل دستت فشار دهی…

گاز زدن هویج این نیاز کودک برای جویدن را بر طرف می کند.

از فعالیت های مورد علاقه او به عنوان تقویت استفاده کنیم. مثال: «اگر امروز هنگام دیدن تلویزیون دستت را کنترل کنی که به سمت دهانت نرود می توانی نیم ساعت اضافه کامپیوتر بازی کنی.»

یک رمز بین خود و کودک داشته باشیم مثلا اسم یک شخصیت کارتونی و یا اسباب بازی، به کودک خود بگویید. «این رازی بین من و توست و هرگاه من دیدم که ناخن خود را می جوی آن را بلند می گویم اینطوری کسی متوجه راز بین من و تو نمی شود و تو به محض شنیدن این کلمه دستهای خود را محکم مشت کن و شعری که قبلا با هم تمرین کرده ایم را بخوان.»

برای بلند شدن ناخنها هر چقدر اندک جایزه تعیین کنید.

جایزه را از قبل آماده کنید و به محض دیدن ناخن بلند شده آن را به کودک خود بدهید.

یک روز را روز « جشن ناخن گیر» نامگذاری کنید به این معنا که برنامه ریزی با خود کودک داشته باشید، در روزی که ناخن کودک به قدری بلند شده که احتیاج به ناخن گیر دارد چه کارهایی را انجام دهید، مثلا: هنگام ناخن گرفتن از کلاهای کاغذی جشنهای تولد استفاده کنیم و یا در آن روز غذای مورد علاقه ی کودکمان را تهیه کنیم، فیلم بگیریم، عکس بگیریم، این عمل باعث می شود کودک برای رسیدن به جشن خود را آماده کند و ناخن های خود را نجود.

منبع: مادرانه، روانشناسی رفتار با کودک- فرشته گودرزی