« کودک صبحانه نمی خورد، و برای صبحانه خوردن بهانه می گیرد.
شاید خیلی از ما با این صحنه آشنایی داریم، مادر لقمه ای از نان و پنیر را دست گرفته و دنبال کودک که لا اقل یک لقمه بخور.
اول باید به عادت صبحانه خوردن خود بنگریم آیا فضایی شاد و لذت بخش درموقع صرف غذا با خانواده ی خود ایجاد کرده ایم؟ پس خاطر نشان می کنیم اول الگوی مناسبی برای فرزندان خودباشید اگر الگو سازی صورت گرفت ولی بازهم کودک از خوردن صبحانه سرباز رد.
گام اول: با تزیین صبحانه کودک و یا اختصاص بشقاب و لیوان مخصوصی که با سلیقه خود کودک خریداری شده حس لذت برای خوردن صبحانه را به کودکتان القاء کنید.
گام دوم: برا روز های هفته نام تعیین کنید و از کودک بخواهید در انتخاب این اسامی به شما کمک کند و بعد برای هر روز صبحانه موردنظر را با مشارکت کودک تهیه کنید. اگر کودک دوستداشت روزهای هفته را با شکل مواد غذایی نقاشی کند و روی درب یخجال بچسباند میتوانیم از برچسب های مواد غذایی نیز استفاده کنیم.

گام سوم: اصرار به خوردن صبحانه نکنیم، اگر کودک مقدار مواد غذایی هر چندمختصر را بخورد بهتر است تا اینکه او را مجبور به خوردن کنیم.

گام چهارم: ممکن است کودک حتی صبحانه ای که خیلی دوست دارد را پس از مدتی دیگر نخورد پس باید متنوع در برنامه ی غذایی مان باشد و هیچ وقت نگوییم « بخور تو که این غذا را خیلی دوست داشتی » چند روز این غذا را تهیه نمی کنیم تا کودک دوباره درخواست آن را بدهد.

گام پنجم: از قدیم گفته اند غذا خوردن تنهایی نمی چسبد پس این همراهی را با فرزندان خود داشته باشیم. اگر امکان این همراهی را نداریم سعی کنیم از یک اسباب بازی که مورد علاقه کودک است به عنوان کسی میخواهد هنگام صبحانه خوردن همراه کودک باشد استفاده کنیم.

گام ششم: به ازای خوردن مثلا 3 لقمه نان و پنیر یک برچسب و یا هدیه ی کوچک به کودک بدهید.

گام هفتم: می توانیم لقمه هایی که برای کودک می گیریم را متناسب با سن او تعیین کنیم مثلا ارمیس 4 سال دارد پس 4 تا لقمه بخورد اینطور بچه راغب به خوردن می شود.

گام هشتم: اگر کودک مایل است هنگام غذا خوردن با خوردن هر لقمه یک مداد رنگی را داخل لیوان بگذار هر وقت تعدا مداد رنگی که ما در نظرگرفتیم را کامل داخل لیوان گذاشت او را تشویق کنیم و یک برچسب دهیم.

می توانیم هر روز زیر لیوان شیر یا بشقاب کره یا عسل او برچسب جدید بچسبانیم و به کودک بگوییم اگر صبحانه ات را تمام کردی می توانی بشقاب را برگرداری و برچسب خود را ببینی.

منبع: مادرانه، روانشناسی رفتار با کودک- فرشته گودرزی