هوش، سازه ای است که هم زمینه ژنتیکه وهم اکتساب در آن نقش دارد.
گذشته از مساله ژنتیکی می توان توانایی های ذهنی کودکان را در مراح اولیه رشد ارتقاء بخشید.
بسیاری از روانشناسان همواره در تلاشند که با استفاده از روش ها و برنامه ریزی های مخصوص، سطح هوشی را بهبود بخشید، زیرا همواره والدین از داشتن کودکی باهوش لذت می برند.
در اینجا چند تکنیک که باعث می شود قدرت تفکر و هوش کودکان خود را پرورش دهیم را بیان می کنیم:
اول: فعالیت های ورزشی باعث می شود اعتماد به نفس کودک تقویت گردد و از سوی دگیر شرکت در کار های گروهی به کودک توانایی رهبری و مدیریت می بخشد و نتیجه آن موفقیت های تحصیلی و افزایش توانایی ذهنی کودک است. یکی از پیشنهاد های ما پیاده روی خانوادگی و ثبت نام در کلاسهای ورزشی مورد علاقه کودک می باشد.

دوم: ترغیب به کتاب و کتابخوانی: والدین می توانند کودک را با این مساله مانوس کنند که بهترین دوست انسان کتاب است. می توانیم برای اوکتاب هدیه بخریم و او را تشویق کنیم که به دوستان خود کتاب هدیه دهد. باید توجه داشت که این موضوع با اجبار همراه نباشد. در مراحل اولیه رشد می توانیم برای او کتاب بخوانیم و زمانی که مهارت خواندن و نوشتن را کسب کرد خودش کتاب را بخواند.

توصیه ای دیگر اینکه کم کم به کودک آموزش بدهیم که کتابی که می خواند را خلاصه کند.

سوم: تغییر در عادت خوردن: یکی از مسایل مهم و تاثیر گذار بر قدرت ذهنی، خوردن صبحانه ی کامل و مناسب است. کودکانی که صبحانه نمی خورند به دلیل افتقند خون زودتر خسته شده و توانایی یادگیری آنها کاهش می یابد و در نتیجه اعتماد به نفس آنها کم می گردد، می توانیم مواد قندی و چربی های اشباع نشده را از سبد غذایی خود حذف کنیم و خشکبار را جایگزین آن کنیم.

منبع: مادرانه، روانشناسی رفتار با کودک- فرشته گودرزی