به کودکان عشق بورزیم به عبارت دیگر علاقه ای که در قلبمان داریم را به چهره، کلام و رفتارمان انتقال دهیم.
از گفتن جمله ی ” دوستت دارم ” زیاد استفاده کنیم. نظریه روانشناسان بزرگ این است که اولین جمله ای که کودک صبح از ما می شنود “دوستت دارم” باشد و آخرین جمله ای که شب می شنود این باشد.
دوستت دارم را روی کارتهای زیبایی نوشته و در کیف و یا درب اتاقش بچسبانیم. کودکان شاد دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند زیرا شاد بودن سبب می شود اعتماد به نفس پیدا کنند،اجتماعی شوند و خوش بین باشند.
گام اول: بسیاری از کودکان تصور می کنند والدین آنها همینطور بزرگ بوده اند و کودکی نداشته اند و اغلب از شنیدن خاطرات والدین زمانی که کودک بوده اند، مدرسه می رفتند و شیطانی می کرده لذت می برند. ولی نکتته ظریف اینجاست که معمولا والدین دست به مقایسه می زنند و می گویند مثلا من که بچه بودم به مادرم کمک می کردم ولی حالا شما چی؟ این مقایسه باعث می شود کودک از شنیدن این خاطرات لذت نبرد.
گام دوم: فعالیتی که دوست دارد را هفته ای یکبار همراه او انجام دهیم. مثلا استخر رفتن یا پیاده روی. سعی کنیم در این دقایق که با فرزندمان هستیم به حرفهایش خوب گوش کنیم و دنیا را از دریچه ی چشم او ببینیم و به حرفهایش گوش کنیم، نباید باور های کودکانه اش را مورد تمسخر قرار دهیم.

گام سوم: دقایقی در روز برای خندیدن با فرزندمان صرف کنیم با این روش فضای شادی، در خانه ایجاد کرده و همچنین باعث می شود هر یک از افراد خانواده سرگرم کار خود نباشد، مثلا اگر مادرم در حال ظرف شستن باشد و پدر فوتبال نگاه کند ، مسلما کودک هم وقت خود را با کامپیوتر پر خواهد کرد.

گام چهارم: به او اجازه اظهار نظر بدهیم از او بخواهیم برایمان کتاب بخواند و یا فیلمی که به تازگی دیده برایمان تعریف کند زمان خرید راهنمایی های لازم برای اینکه جنس خوب را از بد تشخیص بدهد را به او بدهیم و سپس از او بخواهیم که بعضی از اجناس را انتخاب کند.

گام پنجم: همانطور که ما به عنوان افراد بزرگسال از جشنها و گردهمایی های دوستانه لذت می بریم کودکان نیز از اینکه زمانی را برای بودن با دوستان خود داشته باشند، خوشحال خواهند شد. برای آنها اردو های کوچک و یا مهمانی های دوستانه ترتیب دهیم. کوکان با کوچکترین و ارزانترین خوراکیهای شاد خواهند شد.

و این انرژی و شادی را نیز به ما انتقال خواهند داد.

منبع: مادرانه، روانشناسی رفتار با کودک- فرشته گودرزی