بروز حسادت در کودکان تا حدی طبیعی و قابل کنترل است. زیرا کودکی که تا حال مورد توجه بوده است با آمدن نوزاد احساس خطر کرده و نگران این موضوع است که نکند او دیگر برای والدینش مهم نباشد.
معمولا واکنش هایی که هر کودک در مورد به دنیا آمدن نوزاد جدید دارد متفاوت است ، بعضی از آنها با خشونت با نوزاد رفتار کرده، برخی ناخن خود را می جوند ، دچار شب ادارای می گردند بعضی نیز با “پدیده بازگشت” روبرو” می شوند به این معنا که چهار دست و پا راه می روند یا سراغ شیشه ی شیر و پستانک را می گیرند، اغلب کودکان نیز بد غذا می شوند. به طور کلی کودکان دلیل تمام این لجبازی های خود را نوزاد به دنیا آمده می دانند و نسبت به او احساس خوبی ندارند ولی می توان با اعمال چند راهکار این مشکل را برطرف کرد.
گام اول: قبل از به دنیا آمدن نوزاد جدید تغییرات را آرام آرام اعمال کنید، با این روند می تواید سازگاری لازم را در کودک خود به وجود آورید، زیرا هنوز موجودی وجود ندارد که کودک احساس کند به خاطر اوست که باید تغییر کند. به طور مثال اگر کودک شب ها پیش پدر و مادر می خوابد او را کم کم و پله پله از خود جدا کنیم و عادت دهیم در جای خود بخوابد. البته مهم این است که او متوجه نشود به دلیل به دنیا آمدن نوزاد است که باید از پدرو مادر جدا شود زیرا این مساله اگر اینگونه برای او مطرح شود حسادت و لجبازی او مضاعف خواهد شد.
گام دوم: سعی کنید در کودک مالکیت نسبت به نوزاد را بوجود آورید. مثلا برای تزئین اتاق خواب نوزاد یا وسایل نوزاد از او نظر خواهی کنید.
گام سوم: یکی از راهکار های بسیار مفید تعریف کردن خاطره از زمان به دنیا آمدن او و دیدن آلبومهای عکس و یا فیلمهای نوزادی اش. برای او تعریف کنید که قادر به غذا خوردن، راه رفتن. . . نبود و گریه می کرد و شما برای بزرگ شدن او زحمت کشیده اید و از او مراقبت های لازم را به عمل آورده اید.

گام چهارم: نمایش بازی کنید به این معنا که یک عروسک مورد علاقه برای کودکتان به انتخاب خودش خریداری کرده و به او بگویید که پدر یا مادر عروسک باشد و راهکارهای مراقبت از یک نوزاد را روی او انجام دهد. البته نکته اساسی این است که خود شما هم در این نمایش حتما بازی کنید.

گام پنجم: جلوگیری از انجام کار های خطرناک. مثلا اگر خواست به نوزاد صدمه بزند سریع واکنش نشان دهیم تا متوجه شود که آسیب رساندن به نوزاد از جانب والدین پذیرفته نیست و با ورود نوزاد جدید مقررات تازه ای بر خانه حاکم فرماست.

گام ششم: در مورد مزایای ” فرزند ارشد ” با او صحبت کنید و توانایی های او را برایش پررنگ تر جلوه دهید تا متوجه شود که بزرگتر شدن و توانمند شدن بر نوزان بودن مزیت دارد. همچنین مسئولیت هایی که توانایی انجامش را دارد به او بسپارید و بعد از انجام آن کارها او را تشویق کنید تا متوجه شود هنوز قابل احترام و مرکز توجه است.

نکته (1): ما هرگز نباید زمان تولد نوزاد اقدام به تغییر و تحول قوانین کنیم زیرا باعث می شود کودک بزرگتربیشتر و بیشتر دچار لجبازی و حسادت گردد.

نکته (2): بر خلاف تصور معمول با به دنیا آمدن کودک جدید توجه ما نباید دو نیم شود، نیمی به کودک بزرگتر و نیمی به کودک کوچکتر، بلکه توجه ما باید دو برابر شود.

نکته (3): از خرید کردن اسباب بازی و عنوان کردن این مساله که خواهر یا برادر تازه به دنیا آمده ات آنرا برای تو خریده، خودداری کنید زیرا کودکان داری قدرت تفکر بالایی هستند و این مساله محال را درک می کنند، پس اسباب بازی را بخرید و از طرف خودتان به او هدیه بدهید تا متوجه شود هنوز برای شما اهمیت دارد.

منبع: مادرانه، روانشناسی رفتار با کودک- فرشته گودرزی